Van kunstjes naar kunde

Coriene Lodder en Carel Schott zijn de grondleggers van de GEMS training filosofie 'Genetic Energy Motor System Training': Beweeg, sport, train, eet, rust en herstel op een manier die jouw lichaam begrijpt. Ook zijn wij eigenaren van landelijk opererend  opleidingscentrum SCHOTT & CO: Academie voor Leefstijl, Sport en Vitaliteit. Graag willen wij in deze column kennis en ervaring delen. Op weg naar meer vitaliteit, gezondheid en betere prestaties. Wil je reageren? Dat kan stuur een e mail naar: carel@schottenco.nl

Even voorstellen, dit zijn wij!

Graag willen wij een bijdrage leveren aan Delta Sport Atletiek. Dit gaan wij doen in de regelmatig verschijnende column: ‘Van kunstjes naar kunde’. Er wordt veel geroepen in de wereld van sport en atletiek en veel dingen gedaan omdat ze altijd al zo gedaan worden. Met deze column gooien wij af en toe een knuppeltje in het hoenderhok.  Maar bovenal willen we het plezier, inzicht, kennis en kunde bij leden en trainers vergroten. Daarbij staan wij altijd open voor de visie dat het ook anders kan zijn.

Wij zijn Coriene Lodder en Carel Schott. Coriene heeft een achtergrond als diëtist, orthomoleculair therapeut  en evolutionaire medische biologie. Carel is ooit begonnen als fysiotherapeut, schoolde later om tot psychotherapeut en volgde de opleiding tot TOP trainer Overload.  Beiden hebben wij ook tientallen cursussen en trainingen gevolgd bij en van vele specialisten. Carel volgt ook de seminars van Henk Kraaijenhof: ‘Helping the best to get better’. Met specialisten uit de wereld van de topsport.

Het ‘Spring Mechanism’

Wat zou het toch mooi zijn als we twee sterke veren in onze onderbenen hadden om daarmee super efficiënt te kunnen rennen. Denk eens aan de ‘blade runners’ die we steeds meer in de atletiek wereld zien verschijnen. Mensen die om wat voor reden dan ook een of beide onderbenen hebben verloren zetten prachtige prestaties neer door een verende kunststof blade die in hun prothese is ingebouwd. High tech in optima forma. Het goede nieuws is dat je je onderbenen niet hoeft in te leveren voor efficiënte blades. In jouw onderbenen bevinden zich van nature twee blades. Deze werken volgens het ‘spring mechanism’.  

De klassieke anatomie is ingehaald door moderne nieuwe inzichten. Vooral inzicht in de werking van ons fasciale bindweefsel heeft laten zien dat spieren complexer werken dan wat ‘simpel’ samentrekken en ontspannen. Onze spieren en botten hangen in een soort matrix die alle spieren, kapsels, banden en botten met elkaar verbinden. Maar tegelijkertijd ook van elkaar scheidt. Dit fasciale bindweefsel is communicatief vaardig en speelt ook een belangrijke rol in de waarneming van onszelf, de spanning in onze spieren en het op de juiste manier op elkaar afstemmen van bewegingen. Dit zijn slechts enkele van de functies van deze intrigerende structuur. Het speelt zelfs een rol in ons geheugen! Daarover later meer in een latere column. Wat daarbij ook nog speelt is dat dit weefsel in staat is om energie op te slaan wanneer het onder trek- of drukspanning komt. We noemen dit ook wel het tension – compression model.

Een hele bijzondere rol wordt hierin vertolkt door ons onderbeen. Dit bestaat uit een voet, scheenbeen en kuitbeen. Deze benige structuren zijn als het ware ‘ingewrapped’ in fasciaal bindweefsel. Wanneer je rent en landt op de middenvoet, maakt onze voet van nature een snelle en lichte pronatie. Tijdens deze pronatie laadt het onderbeen elastische energie op als een veer. Door de pronatie torderen het kuitbeen en het scheenbeen lichtjes en wordt energie opgeladen in de fasciale membraan die deze twee verbindt. Deze energie wordt terug gegeven aan de spieren tijdens de  afzet na een landing. Je eigen onderbenen werken dus deels als een veer!

De Amerikaanse orthopeed die dit fenomeen voor het eerst beschreef en er veel onderzoek naar heeft verricht heet Stoxen. Hij noemde dit mechanisme het ’Spring Mechanism’. Vanuit zijn optiek is pronatie tijdens het landen functioneel. Japans onderzoek onder Keniaanse marathonlopers liet zien dat deze topatleten wel tot 85% energy refund pakken uit dit spring mechanism.   ‘Spring’ betekent in deze context dus ‘veer’. Bijzonder is het daarom ook dat veel ondersteunend schoeisel er zorg voor draagt om de pronatie tot 0% te reduceren. Alsof je voet een zwak wezen is dat optimaal gestabiliseerd en beschermd te worden.

Spring is in the air, een prachtig voorjaar en zomer hebben we al gehad. Gun je voeten voorzichtig aan eens wat meer vrijheid en durf je spring mechanism weer te ervaren. Er worden nog steeds geen baby’s geboren met een anti-pronatieblok in hun voet. Ruim 85% van de mensen blijkt te proneren, wellicht dus een prachtig mechanisme wat in je systeem zit. Use it or lose it. Gewoon af en toe tijdens het trainen eventjes de schoenen uit op een mooi glad grasveld. Je zult er stukken sterker van worden en je coördinatie en stabiliteit verbeteren frappant. Maar rustig aan hè…. overdrijven kan ook een vak zijn. 

Motivatie, hoe gedreven ben jij?

De meeste mensen zijn slecht in veranderen. Als je kijkt naar de lange termijn resultaten van mensen die anders gaan eten, meer gaan sporten en gezonder willen gaan leven dan word je niet blij. Het lukt maar ongeveer 7% van de mensen om zich een consistente gedragsverandering eigen te maken. Dat is niet zo heel veel. Kijk eens terug naar je eigen resultaten in het behouden van nieuw gedrag. Hoe goed ben jij daar in? Of rook je nog steeds, drink je af en toe nog te veel, ga je steeds weer te laat naar bed of sla je te vaak je trainingsronde over.

Om te begrijpen hoe dit komt nemen we een kijkje nemen in ons hoofd. Daar bevindt zich ons brein. Dit brein bestaat uit drie lagen. De onderste laag regelt al je vitale functies en doet zijn dingetjes uit zichzelf buiten je wil om. Hartslag, bloeddruk en spijsvertering om maar eens een paar zaken te noemen. De bovenste laag is ons bewuste verstand. Bewustzijn, denken en zelfreflectie zijn enkele kwaliteiten van dit deel. Nu denken de meeste mensen dat we van hieruit de beslissingen nemen voor wat betreft ons gedrag. Dat is maar ten dele waar. De belangrijkste beslissingen worden genomen door het middelste deel van ons brein, het emotionele brein. En dit is qua veranderbereidheid en verandervaardigheid de minst gemotiveerde van de drie delen.

Dit deel van ons brein heeft alleen een korte termijn visie. Het is gericht op directe behoeften bevrediging en is niet geïnteresseerd in je gezondheid. Het maakt altijd de volgende overwegingen. Kost het nieuwe gedrag niet teveel moeite en energie? Gaat het snel resultaat opleveren? En gaat het niet teveel pijn doen? De belangrijkste peilers die maken of nieuw gedrag succesvol zal worden zijn daarmee wel besproken. Resten er nog twee. Zorgt je huidige ongewenste gedrag voor veel ongemak? Dan willen mensen wel in beweging gaan komen om te veranderen. De roker wil wel stoppen als ziekten door roken het gevolg zijn. We noemen dit in de psychologie met een mooie term ‘lijdensdruk’. Heb je dan als karakter eigenschap ‘discipline’ dan ga je echt een eind komen met het laten slagen van je nieuwe gedrag. Bedenk daarbij dan nog dat er maar 1 iemand echt verantwoordelijk is voor het slagen. En dat ben jij. In India zegt men dat je de regisseur bent van je eigen film. Maak er dan een mooi en succesvol script bij. Take one: Veranderen is niet altijd makkelijk maar wel heel waardevol.  Take two: Ik ben verantwoordelijk. En als laatste Take three: Stap voor stap geeft altijd resultaat. Zo de toon is gezet, mag je zelf nog een titel verzinnen.   

Coriene Lodder en Carel Schott    

gems_training_2.0_1.jpg   schott_co_deff_rgb__1.jpg

 

 

 

Nieuws overzicht